2006.04.03. 11:24
Szerkeszts
Az ltets:
Szerkeszts
Az ltets:
Kezdjk taln az egyik legltalnosabb dologgal, az ltetssel. A 2T Trabi els futmve laprugs (a rgebbiek mg htul is) Szmomra a legjobb megoldsnak a rugkovccsal val ltettets bizonyult. Amikor is a kiszerelt laprugt elvisszk rugkovcshoz, s egyszeren laposabbra kovcsoltatjuk vele. A gyri els rugmagassg kiszerelt llapotban 200mm a rug kzeptl a skhoz mrve (termszetesen ez gyr jadat, mivel a rug mr nem j ezrt elkpzelhet, hogy kevesebb ez a magassg kiszerelskor). Nos ebbl kell lefaragni, azt viszont nem szabad elfelejtennk, hogy az ltets mrtke mm-ben a rugn mrve s majd beszerelve nem fog egyezni. Teht ha pl. 50mm laptanak a rugdon, akkor az nem felttlenl 50mm ltetst jelent majd az aut llsn. A vglegest kvnt ltetst azt lehet mondani, hogy tapasztaltak alapjn lehet belltani. Nekem a 100mm-re krt kovcsols eredmnyezett szp llst. Ha rugkovcs nem ll rendelkezsnkre, akkor klnfle cselekkel csccsenthetnk mg a jrgnyunkon. Els varici a lapcsere, amikor is a rugkteg rvid legfels lapjt alulra tesszk be. Msik eshetsgnk, hogy szerznk hosszabb laprug lefogat csavarokat s a laprug al, behelyeznk tbb laposvasat, mgpedig olyan szleset, mint a laprug, olyan hosszt, mint a blcs s annyi darabot amennyit ltetni szeretnnk. Ez is egy alternatva br szemly szerint minden esetben a rugkovcsos megoldst javasolnm mindenkinek!
Az els laprug gyri rajza beszerelt llapotban.
Az hts laprug gyri rajza beszerelt llapotban.
s egy els laprug kiszerelt llapotban
A 4 tem Trabantok futmve mr mindentt spirlrugval volt szerelve. Ezek ltetsre kt varicit is hasznlnak. Az els szintn a rugkovcsos megolds, amit mr az elbb lertam. Csak itt ugye nem a laprugt laptjk, meg hanem a spirlt nyomjk ssze. A msik lehetsgnk az, hogy egyszeren kivgunk a rugbl, mondjuk 2 krt. Sokan teszik gy, br szerintem most is inkbb rdemesebb a rugkovcsunkat felkeresni. Mieltt mg ttrnnk a hts fertlyra, mg itt kell, megjegyezem hogy a 1988 utni 2T Trabikon mr htul spirl rug volt! Teht az ltetsk szintn az elbbiekben lertakkal egyezik meg.
Nzzk akkor a hts futmvet. 1988 eltti 2T Trabikon htul mg laprug volt (szerencsre). Ezek ltetse sem tr el az elstl. Szval irny a rugkovcs. De ha mg most sincs a kzelben szakember egy kis cselt itt is, tudunk alkalmazni. A laprug vge alatt van egy-egy gumipogcsaszer valami, ami a lengkarhoz alulrl fel van csavarozva. Ha ezeket kivesszk egy picit, lentebb kerl a htulja. Kivtel utn, ha lehet, a gumirl prbljuk meg levenni a kis fl gmbly vasdarabot s egy anyt hegesztve, r tegyk vissza, hogy a rug felfekvse tkletes legyen. (a kpen nincs visszatve)
Itt lthat, vagyis mr nem lthat a pogcsa, amit a rug vge all kivettem.
Mg egy dolgot meg kell emltenem, ami taln ide soroland. A kerekek kirugzst is meg kell akadlyoznunk. Rgebbi szrikon mg gyrilag fel voltak ktve evgett a futmvek. Nos valami hasonlt kellene csinlni neknk is. Ell s htul a doblemez peremnl tallunk ehhez lyukakat, ha nem, akkor frni kell a kpeken, lthat mdon. Az els lengkarokon rgen, amikor mg gyrilag felktttk volt 1 flecske, ell ehhez (ugye ha nincs, akkor hegeszteni kell r) htul, pedig csak egyszeren U alakban (a kart tlelve) kell a ktst elvgezni. A lengkarokat mindig terheletlen llapotban kell felktni, gy hogy a rugt ne fesztsk meg, mert akkor ugrlni fog a kocsi. Ehhez valami ers anyagot hasznljunk, pl. futszalagktl vagy biztonsgi vet. Nagyjbl ezzel t is vettnk az ltetssel kapcsolatban szinte mindent.
Az els futm felktse
Az hts futm felktse
A Terpeszts:
Akkor t is trek a msik problmra, a terpesztsre. Igaz, ha mr megltettk a gpet, akkor a Trabant felfggesztseinek mkdse miatt mr nem fognak annyira csnyn llni a kerekek. Azt nem kell senkinek ecsetelni, hogy a Trabant kerekdlse nem ppen sportos bellts. A 2Tnl ell htul a 4Tnl mr csak htul volt jellemz a Ttra teherauthoz hasonl kerkdlsi szg. Elszr is nzznk a kocsi htulja fel picit, mert ott a 2T s 4T terpesztse megegyezik. Mindekt tpus esetben 2 hasonl lengkart tallunk. A megolds a kvetkez: a kt kzpre es csavart, ami a lengkarokat felfogja, kicsavarjuk. (a gyri csavarhoz 18-as mret kulcs kell, ezt csak azrt rom le, mert egy tlagos kszletben ugye 17/19 csillag vagy cro-va fej szokott lenni!) Ha kicsavartuk akkor az aljrl le lehet venni egy, un. fmpogcst, ami egy gumiba szorul bele az, pedig a lengkarba. Na olyat kell szereznnk mg 2 db-ot (egy oldalra egyet) ezen kvl mg szksgnk lesz 2 olyan csavarra is, amit kivettnk, csak egy kicsit hosszabb kivitelben. Ha tudunk, prbljunk meg csavarboltban venni hozz ugyanolyan menetsrsgt (12x1,25) csak vagy 30mm-el hosszabbat. Ha nem tudunk akkor 2T els laprug lefogat csavart is, hasznlhatunk. Ha mindent beszereztnk akkor mr csak be, kell tenni. A mvelet egyszer, fogjuk a vaspogcst, amit pluszba szereztnk s egyszeren a lengkar fels rszbe is, nyomunk egyet. Teht alul fell lesz egy-egy pogcsa, majd a hosszabb csavarral visszacsavarozzuk. Kicsit trkkzni kell vele, vigyzzunk nehogy flrekapjon a csavar, mert akkor tnkreteheti a menetet!!! Ha 2T els laprug csavart hasznlunk elkpzelhet, hogy picit nehezebben fog belemenni. De szpen lassan ki becsavargatssal vatosan minden gond nlkl behajthat s hasznlhat. Ha ksz menjnk egy krt a gppel, s utna nzzk, meg mit alkottunk. Ha ltetve is van/lett a kocsi akkor szpen fog llni a htulja.
Egy msik varicija ugyanennek a terpesztsnek az, amikor a lengkarokat nem pogcszzunk, hanem �meghajltjuk�. Ehhez a lengkarok szrt a tvknl a (kerk felli oldalon a kerek alakt, ami a kocsi kzepe fele megy) kell meghajltanunk mindkettnl pontosan ugyanazon a helyen. Megvgjuk a kart annyira, hogy a fels rszt ne vgjuk t. Ezutn meg kell nyitni a bevgst, attl fggen, hogy mekkora terpesztst akarunk, majd hajltsuk meg. Ha megvan, ellenrizzk le, hogy egyformn llnak e. Ezt gy tudjuk megcsinlni, hogy a csapgyhz tetejnek s a lengkar vgnek a tvolsgt lemrjk. Ha nem egyezik, akkor mg kalapccsal prbljunk lltani rajta. Ha ksz, akkor a rst behegesztjk, s az egszre egy 25-30-as kb. 50cm hossz szgvasat heggesztnk. Ezzel ugyanazt rjk el, mint a pogcsval csak taln kicsit �profibb� s stabilabb megolds. Vigyzzunk arra, hogy a rgi karok nem nagyon brjk az ilyen kaszabolst. Ha mr rohadsokat fedeznk fel, akkor mindenkpp vegynk msik karokat.
A hts lengkarok al fellre behelyezett plusz vaspogcsa.
A hts lengkarok megvgsnak helye.
Harmadik s egyben taln legjobb s legegyszerbb megolds az eszterglt pogcsa behelyezse. A mvelet teljesen megegyezik a fentebb lert pogcszsval. Ez sokkal stabilabb s jobb megolds! Ha teheted szerezz be ilyen pogcskat (www.tar.hu/bjtuning) s ezeket tedd be! Az albbi kpeken lthatod hogy is nz ki ez a dolog!
Az eszterglt pogcsa felszerelve
Eszterglt pogcsa
Nzzk mi a helyzet az aut elejvel. Szerencsre a 4T els futmve mr �normlisan� ll, itt alapesetben nincs is szksg a terpesztsre, annl inkbb a szksg van viszont a 2T-nl. Egy ltets utn mr itt is bartsgosabb a helyzet, m akit mg ez nem nyugtat, meg annak ajnlom figyelmbe a kvetkez megoldsokat. Ami taln a legjobb s legstabilabb megolds az a hosszabb fggcsap alkalmazsa. Ezt csinltatni kell eszterglyossal, s egyszeren le kell cserlni a rgit. Az anyag minsge nagyon fontos, mint minden ilyen alkatrsz elksztsnl!!!! Mivel hosszabb ezrt kintebb tolja a kerk als rszt ezltal terpeszt be a gp.
1. A fggcsapnl 2. Lengkarnl 3. A blcsnl val hosszabbts
Ugyanezt a hatst rjk el, ha toldott lengkarokat alkalmazunk. Ilyenkor, mint ahogy a nevben is benne van a lengkart, megtoldjk, s ez nyomja kintebb a kerk talaj fel es rszt. Olyan megoldsrl is hallottam mr hogy a blcsn lv fleket (ahova a lengkart csavarozzuk fel) levgjk, s hosszabbra cserlik. A hats ugyanaz. Ha ezeket a megoldsokat hasznljuk, akkor nmi kis nyomtvnvekedst szintn tapasztalhatunk.
Ltezik mg 1 alternatva, mgpedig az, amikor a laprug hosszbl vgunk le. A laprug vgn tallhat kt visszahajltott rsz, minket most az rdekel, ahol a futmhz van csavarozva, teht nem az, amiben a biztost szeg van. Ezt vgjk le s hajltjk visszbb a kvnt mrtkben. Ebben van egy-egy, un. szilent (gumipersely) ezeket ilyenkor rdemes kicserltetni. Mint ltalban minden ilyen munklatot ezt is szintn rugkovcs vllal. A dolog szpsghibja csupn annyi, hogy gy a nyomtv viszonylagosan cskken, s a kerk bentebb kerl. Emellett a visszahajtsnl a vgsoknak nagyon pontosaknak kell lenni, mert nagyon ellltja a futmvet. Ha ezt a mdszert vlasztjuk, akkor a kerksszetartst mindenkpp jra be kell lltani (lltatni).
Az els laprug rvidtsnek irnya
Minden terpesztsi mdnl feltessznk a krdst, hogy mgis mennyivel legyen hosszabb a lengkar vagy rvidebb is a rug. Mint mr emltettem ltets utn mr jobb lesz kicsit a helyzet. Ezrt a hats minden esetben ms lehet. 10mm-es mdosts esetn kicsit mr fog terpeszteni a kerk, 15mm esetn mr lthatan befele ll majd a kerk fels rsze. (oldalanknt rtend) 15mm-nl nagyobb mdostst n mg nem prbltam. Figyelembe kell vennnk azt is, hogy ha a laprug rvidtses mdszert vlasztjuk, akkor maximum 15mm lehet oldalanknt a rvidts, mert a nyomtvrdon (ahol a kerksszetartst kell lltani) nem tudunk sszbb tekerni. A msik tnyez, ami igaz nem olyan veszlyes, (inkbb rgi tpus vlt esetn) az az, hogy a terpesztssel a fltengelyek kintebb kerlnek a vltbl, teht a vigyzni kell, hogy ki ne essenek az esetlegesen extrm mrtk terpesztstl.
A Nyomtvszlests:
El is rkeztnk a legknyesebb tmhoz, a nyomtvszlestshez. Vglis az ltets s a terpeszts is eredmnyez egy viszonylagos nyomtvszlesedst. De termszetesen ez nem elg. Az egyetlen gond itt a mbizonylat, ugyanis csak akkor kzlekedhetnk nyomtvval, ha van rla mbizink. Mivel a Trabira nem nagyon lehet venni mbizonylattal nyomtvot, s ha van is, akkor elg drga dolog ezrt ugye kszt az ember magnak s kockztat. Viszont oda kell figyelnnk nagyon, mert baleset forrsa is lehet a szakszertlenl (olcs gyenge anyagbl) elksztett nyomtv/tcsavar (mint minden ms ilyen alkatrsz) a dolog lnyege egybknt a j minsg anyagbl eszterglt hosszabb tcsavar. (alapanyagknt szolglhat esetleg Lada vagy IFA hengerfejcsavar) Ha sikerlt elksztetnnk eszterglyosunkkal a tcsavarokat akkor, nosza cserljk is ki. Az agy lehzsa utn (rgi tpus futm esetn szksg lehet agylehzra, jfajta esetn a csavar kivtele utn szt kell, jjjn, ha nem vatosan meg kell tgetni a tengely vgeit) csak egyszeren ki kell tgetni ket majd az ujjakat visszatni.
Gyri agylehz a rgi tpus agyhoz
Tcsavarok
Nyomtvgyrk
2T Nyomtvgyr rajza
Ezek utn mr csak nyomtvgyrkre van szksgnk, amit szintn egy eszterglyossal kszttethetnk el. A nyomtvgyr elkszttetsnl gyelni kell arra, hogy a slya minl kisebb legyen, ugyanis minl nagyobb tmeg forog annl jobban romlik a fkhats! Teht alumniumbl clszer olyan 30mm szleset (persze itt is ignytl fggen). Ezek utn csak egyszeren, mint egy alttet a kerk al kell tenni. Nagyjbl ennyi a tudomny, mindenesetre mindent csak szakszeren vgezznk el, mert brmi nem kknyols balesetveszlyhez vezethet! Ha ngytem trabink van a szlests termszetesen, ugyangy trtnik csak a nyomtvgyr mretei msok. (hasznlhat Lada nyomtvkarika is!)
Kvry Trabijn jl ltszik az alu knnytett nyomtvgyr
A Kemnyts:
Ejtsnk nhny szt a kemnytsrl is, br isten igazbl a 2T Trabi alapbl a tbbi authoz viszonytva egy kemny rugzs gpnek mondhat. Ha valakinek ez sem elg akkor 2T esetn az els s hts laprugkba lehet plusz lapokat tenni, a kemnyebb rugzs rdekben. (ebben az esetben szksgnk lehet hosszabb lefogat csavarokra) Ha Spirl rugnk van, sajnos nem tudunk vltoztatni a rug kemnysgn. Teht marad a lengscsillapt. 4T esetn nagyon ajnlott a kemnyts, mert a spirl rugk nagyon lgyan s kellemesen rugznak a kocsiban, s ez ugye trhetetlen. Taln egyszer megolds mind a 4-et lecserlni Skoda-Lada els teleszkpokra. Rvidebbek s kemnyebbek is (csak 2T). Ha netn sok pnznk van, vehetnk boltban sport teleszkpokat is (2T-4T), de megint ugye gy vagyunk vele, hogy inkbb csinljuk meg magunknak. A gyrit is megkemnythetjk egy egyszer mvelettel. Szt kell szedni a lengscsillaptkat s a benne lv olajat srbbre, kell cserlni. Ettl lesz aztn mg csak fapadosabb a gp! No deht ezt is akartuk nem?
A (2t) teleszkp felptse
Alufelnik:
Alufelnit a Trabira! Egyre tbb Trabin lthatunk manapsg alufelniket. Ami a Trabi osztkrre (4x160) felmegy, az az un. Irmscher alufelni. Ezeket a Wartburgokra gyrtottak elmletileg de egy kis gyeskedssel a Trabira is felpattinthatak. Alapvet problma az, hogy ha felteszed, belernek a rugk vgeibe a felnik peremei. Ehhez ugye nyomtvot kell hasznlnunk, ezzel meg is olddik a problma (ell-htul olyan 10mm kell minimum, ha htul laprug van, akkor nyomtv nem szksges) De mint mindig most is van csel hogy, hogy kerljk el a nyomtvozst. Az els laprug felfele kunkorod rszt le kell vgni (amiben a sasszeg van) tovbb az agy azt a rszt, amin a sasszeget tdugod. Ha ezeket levgod simn, felmegy a felni. Htul, ha laprugs alapbl nincs problma, viszont ha spirlos, akkor mr nem fr el. Ekkor a rugtnyrt lentebb hegesztjk, s nyomtvot tesznk fel. Viszont nyomtvval elfordulhat, hogy srvd perembl ki kell vgni kicsikt. Ezrt picit gzosabbak a spirlos Trabik. Mindezen trkkk mellett is minden esetben kellenek hosszabb tcsavarok. Igaz feltehet a Trabi tcsavarra is de akkor mr nagyon kevs menet fogja. Addik a krds, hogy honnan tcsavar? Ha csak picit kell hosszabb akkor a Wartburg hts tcsavarok fl centivel hosszabbak a Trabantnl. Ezekkel ppen felcsavarozhatak (nyomtv nlkl). Mellkesen emltem meg, hogy az alufelnikhez szinte mindig ms anya jr. Msabb a kialaktsa, hossza stb. Ezekrl ne feledkezznk el felni vsrlsakor s esetleges tcsavar esztergltatskor. Mg egy aprsg, htul, ha laprugs a gpnk s nyomtv nlkl tesszk fel, a kzifk tart kis flecskt a lengkar bels oldalra t kell helyezni, mert bele fog rni a felni perembe.
Az Irmscher felni
Els rug s felsfgg levgsa a piros vonal mentn
Trabi hts agy (j tpus) mellett a gyri tcsavar s anya mellette a Wartburg tcsavar s alufelni anya
Msik lehetsgnk hogy ms mret osztkr felnit tesznk fel. Ehhez egy specilis nyomtvot kell kszttetni aclbl (min 30mm vastagot) amit hozzcsavarozunk a gyri tcsavarokhoz majd ugyanebbe a nyomtvba 45 fokkal elforgatva vagy tcsavarokat, tesznk vagy meneteket, kszttetnk bele. s vgl erre fog felkerlni az "j" felnink. Clszer valamelyik nagyon elterjedt szabvnyt hasznlnunk (4x100) vagy termszetesen olyat amilyenre szksgnk van. Ha mr felni kell, akkor ugye 4 db kellene a kocsira. Teht htulra is kell valami kis talakts. Hasznlhatnnk az elz mdszert is, de vgl is van egyszerbb. A 4T hts agya. 1:1be feltehet a 2T re is mivel a lengkar megegyezik. Ezzel a problmnk meg is olddott, persze ha a 4x98 (esetleg 4x100) szabvny megfelel neknk.
Az talakt nyomtv
A 4T Trabinl mondhatnnk knnyebb a helyzetnk, mert a 4x98-as osztkr jobban elterjedt szabvny, st mg ugye a 4x100-as felnik is felmennek r, teht nagyobb a vlasztk. Ha 4x100-as felniket tesznk fel, gyeljnk, arra hogy kzpontosan menjenek fel, mert egybknt rzni fog. Ezt egyszeren gy tudjuk elrni, hogy mindig a szemkzti anykat hzzuk nagyjbl egyformn. Termszetesen most is felni fggvnybe alkalmazni kell esetleg hosszabb tcsavarokat, nyomtvot s egyb okossgokat, amiket mr fentebb megemltettem. A spirl rugk neheztik a dolgunkat a legjobban, teht nyomtvra szinte biztosan szmtanunk kell. Kivtel, ha pontosan olyan felnit vesznk (rendelsre lehet kapni) ami a gyri mrettel egyezik. Ennek mrete 5Jx13 ET35-ET36 (5,5Jx13 ET25-26).
A 4Tre pontosan felszerelhet (s hasznlhat) alufelni amit, forgalomban kapni lehet
Egyb Trkkk:
Inkbb rally gpeken tallkozhatunk a kvetkez kis aprsgokkal. ltalban a nagyobb strapabrs elviselse vgett:
* A laprugkat a lefogat 4 csavarnl egy betttel hozzhegesztik a tzfalhoz.
* A vlt valamelyik fels csavarjnl hozzrgztik a laprugkteghez s ez ltal a tzfalhoz (extra motortart bak).
* gynevezett kartelvdt ksztenek a motor-vlt al s a kipufogdob el, ennek feladata az tsek felfogsa. Nha az aut tbbi rsze al is kszlhetnek vdlemezek mg, hogy ne tudjon beakadni semmi fag vagy egyb dolog, ami akadlyozn a haladst.
* Megerstik a lengkarokat, s az alvz egyes rszeit, elfordul, hogy szinte kettbl csinlnak egyet.
* sszektik a teleszkp tornyokat vagy a teleszkp szrak vgeit.
* Becsvezik a kasznit, boruls tkzs esetn letment lehet�
* A fkcsveket s a kipufogt az utastrben vezetik el. (szintn az esetleges tsek ellen)
* Extrmebb emberkk :) hts kerknedvest berendezseket ksztenek a borulst elkerlenden.
|