ifa-kombinates
.::Men::.
 
.::Bejelentkezs::.
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
.::rdekes:D::.
 
.::chat::.
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
.::tuningok::.
 
ne vegyl soha szrmt ez a vide csak ers idegzeteknek
http://www.peta2.com/takecharge/swf/fur_farm.swf msold be a keressvba
 
.::motor::.

Bevezets:

 

A dokumentum arrl szl, hogy miknt lehet a szria P63,P65,66 szerelt Trabibl tbb ert kisajtolni. A csoport klns figyelemmel volt arra, hogy a teljestmnynvels ne menjen a gp zembiztossgnak s lettartamnak a rovsra. A csatornk, bemlnylsok talaktshoz margp, csiszolvszon, frgp, reszel, favs s ers bowden kbel jl hasznlhat. J szolglatot tesz az tmlk szlestshez egy kb. 15mm vastag, hajltott hengerformj reszel. A kipufogdobunk talaktshoz bzzunk meg egy szakmhelyt vagy vsroljunk egy forgalomban is kaphat darabot (Ninausz). A sikeres mvelet elfelttele a tiszta s alapos, pontos munka! Ha minden jl megy, akkor a kvetkez eredmnyekkel szmolhatunk:

 

maximlis teljestmny

maximlis forgatnyomatk

kb. 25kW (35 ler) 4800-5000 1/min esetn

58-60 Nm 3900-4100 1/min esetn

 

Ajnlott j hengerfejeket (ha kaphat) s j els-kipufogdobot beszerezni. A tbbi vltoztatst a mr meglv alkatrszeken is elvgezhetjk nagy krltekintssel! A szria hengerfej is talakthat felmaratssal, de gy "csak" 9-es srtsi arnyt rhetnk el, ami kb. -3 lert jelent az elz tblzatban kzltekbl (32 LE).

 


 

A forgattyhz:

 

A karburtortl jv szvnylst a karburtor felfekvsi fellettl kb. 50mm mlyen 28mm tmrjre frjuk fel. Ha brhol tlyukadna a hz, fmragasztval, epoxy-gyantval tmtsk azt be. Segtsgknt nzd meg az albbi kpet!  Minden talaktsi rajzon szaggatott vonallal jelzett a szriakialakts!

 

 

A bemlnylsokat a ftengely forgsi irnyban 3mm-rel kell megnagyobbtani, illetve flfel is 1mm-rel. A farigcsls kzben figyeljnk arra, hogy fgglegesen csak annyira nagytsuk meg a nylst, hogy mg maradjon 2mm, amire a vezrltrcsa fel tud fekdni s tmteni is tudja azt, amikor az elsrtskor szksges. A bemlnylsokhoz reszeljk fel a szvcsatornkat is. gyeljnk arra, hogy a csatornk bels fellete sima legyen, polrozzuk fel ket. Ha esetleg tszakadna a csatorna a szlests folyamn ragasszuk be epoxigyantval, vagy valamilyen fmragasztval. 

 

A szvnylsokat s csatornkat azonosra csiszoljuk! Klnben nem lesz azonos az egyes hengerek tltse, ami szablytalan, rendellenes motormkdshez vezet.

 


 

Ftengely s lendkerk:

 

A teljestmnynvelshez a lersban a P63-as motor forgattys tengelyt hasznltk fel. Ennl a tpusnl mr kosr vezette hengergrgk tallhatk a ftengely forgattycsapja s a hajtkarszem kztt. A dugattycsap hajtrdperselyt elforduls ellen csavarral biztostsuk.

 

 

A csavarfurat s -menet elksztse utn a hajtrdszem furatt is fel kell szablyozni, a sorjkat el kell tvoltani. Ezutn helyezzk be a perselyt s rgztsk az M5-s csavarral, de csak olyan mrtkben, hogy az ne szoruljon meg. A becsavars utn kirzds ellen kornrozssal rgztjk a csavart. A lendkereket s az kszjtrcst lehetsg szerint egyenslyozzuk ki a ftengellyel.

 


 

Henger:

 

Az tml csatornk keresztmetszett kell megnvelni. Ehhez az tml bels felletbl kell a fmntvny egy rszt eltvoltani. Az tmlk kls falbl kb. 1,5mm-t csiszoljunk le. gyeljnk arra, hogy a falvastagsg ne legyen vkonyabb 1,5mm-nl. Ezrt vigyzzunk a csiszolsnl s rendszeresen mrjk a falvastagsgot. A csatornk egyenetlensgeit is tvoltsuk el, majd polrozzuk ket. Ehhez jl alkalmazhat a frgpbe fogott ersebb bowden, amire csiszolvszont ragasztunk. A frgp magas fordulatszma mellett jl jrassuk t a csatornkon. Figyeljnk, hogy szimmetrikusak legyenek a mvelet elvgzse utn is, ellenkez esetben "teljestmnyklnbsg" keletkezik a 2 henger kztt s ennek csak a ftengely issza meg a levt /a szerk.: Jopi/! Az tml be s kivezet nylsait nem kell bntani, hagyjuk szria mretben, akkor kell csak hozzjuk nylni, ha nem egyenletes a kialaktsuk s kisebb korriglsra szorulnak. A kipufognyls fels lbl 46mm-ig (9-es srtsi arny mellett: 48mm) szedjnk le az ntvnybl, gyelve a lekerektett, DUGATTYGYR-bart kialaktsra! Elszr mrjk le a tvot, majd a rajzon is lthat mdon alaktsuk ki a kipufognylst. Ha jl sikerl a reszels, akkor a kipufognyls bels s kls karimja kzel azonos nagysg lesz. A nyls als lt ne bntsuk, mert a dugattytet le gyis elzrn azt a rszt. Szlessgben sem kell nvelni. A kipufog csatornt is polrozzuk, a jobb tltscsere elrse rdekben.

 

 

A reszelsek, csiszolsok sorn vigyzzunk, nehogy megsrtsk a hengerpersely fellett. Az sszeszerels utn meg kell nzni, hogy a dugattytet als holtponti helyzetben egybeesik-e a nylsok als lvel. Az eltrseket clszer a dugattyn mdostani.

 


 

Dugatty beszerelsi hzaga (jtka):

 

A nagyobb hmrskleteken bekvetkez ignybevtel miatt, clszer a dugatty beszerelsi jtkt, a henger hnolsval 0,03-0,04 mm-re belltani. A dugatty formjt, alakjt nem szabad megvltoztatni. Bejratott dugattyk s hengerek (4000-5000km utn) esetn nem szksges a hnols. A dugattygyrk mozgsi felletrl a hengerben clszer az egyenetlensgeket eltvoltani finomszemcsj, olajos, csiszolvszonnal.

 


 

A forgattyhz s a hengertalp tmtse:

 

A forgattyhz illeszkedsi felleteinek, a hengertalpnak mindenflekppen tmtettnek kell lennie. Ezrt az sszeszerels eltt ezeket a felleteket tmtmasszval kenjk be, vagy megfelel erre a clra a szntelen lakk is. A hengertalpakhoz grafitos Kautasit tmtseket hasznljunk, amiket olajjal kennk be felhelyezs eltt.

 


 

Hengerfej:

 

A srtsi viszonyt 9-re nveljk a szria hengerfejek talaktsval. Ha valaki be tud szerezni sport hengerfejet Trabihoz, az a kirly. Utbbi esetben akr 10,4-es srtst is el lehet rni. A mars, kszrls s csiszols alatt nagyon figyeljnk oda, mert a hengerfej ntvny. Ebben az ntvnyben lehetnek kisebb-nagyobb ntsi hibk, amelyek tlyukadst idzhetnek el. Minden kisebb talakts utn nzzk meg, hogy milyen a kialaktott fellet minsge. Ha esetleg nagyobb lyuk keletkezik, azt frjuk fel s alumnium szegeccsel tmjk, tmtsk be! Ezutn a hengerfej felfekv felletnek lemaratsa marad csak htra. Az gstr talaktshoz nzd meg az albbi kpeket segtsgknt!

 

 

A rajzok ttekintse s az talaktsi munkk esetleges kivitelezse utn nzzk meg, hogyan ellenrizhetjk a srtst!  lltsuk a dugattyt fels holtponti helyzetbe, szereljk fel a hengerfejet, a tmtssel egytt! A gyertyanylson t tltsnk be olajat az gstrbe, "sznltig". A betlttt olaj mennyisge s a vrhat srts a kvetkezkppen alakulhat.

 

BETLTTT OLAJ MENNYISGE (cm3)

SRTS

33,5

10,4

39

9

 

Mindkt hengerfej esetben, ugyanezzel az eljrssal meg kell vizsglni a srtsi rtket! Teht a msik henger dugattyjt is fels holtponti helyzetbe kell lltani s a hengerfej + tmts felszerelse utn vgezzk el rajta a szksges mrsi mveleteket. FONTOS, hogy az egyes "hengerfejekbe" (gsterekbe) tlttt olajmennyisgek kztti klnbsg nem haladhatja meg a 0,5 cm3 -t!


 

 

A hengerfej tmtse:

 

A jobb tmts, a nagyobb lettartam s hllsg rdekben, rdemes 0,5 mm vastagsg rzlemezt szerezni s abbl elkszteni a tmtst. A tmts mretei megegyeznek a szria alumnium tmtsekvel, gy onnan lekoppinthat. Amgy is egy tmtskszlet ra nem vgja oda az embert, a maga pr szz forintos rval.

 


 

A Karburtor:

 

A tuningolt motorhoz hasznljunk egy tbarkcsolt 28HB2-x karburtort. Ebbe a sorozatba tartoz tpus lthat a mellkelt kpen is. Fogjunk is bele az talaktsba. A karburtor lgtorkt (szria 23mm tmr) frjuk fel olyan tmrjre, mint a szria szvtorok, azaz 28mm-re. Prbapadon vgzett ksrletek utn, a kvetkez fvkk alkalmazsa javasolt a megnvelt teljestmny elrse rdekben. 

 

 

Ffvka:

140 (10,4-es srts mellett: 155)

Kiegyenlt levegfvka:

60

 

A 60-as kiegyenlt levegfvka nem kaphat kereskedelemben. Erre a clra alkalmazzunk egy szria 150-es fvkt, amelyet beforrasztunk nnal, majd 0,6 mm-re felfrjuk. Sajnos itt kzlt fvkamretek, nem minden motor esetben lehetnek megfelelek. Az egyes tuningolt motorok eltrhetnek egymstl. Ezrt, ha mdunkban ll tesztelgessk a kocsit prbattal, majd prbapadon! Termszetesen a legjobb megolds, a bejratott motorral szguldozni egyet.:)

A ffvkt a gyertyakp s a csilingelsre val hajlam alapjn mdostsuk. Ha csilingel (csrg), akkor nvelni kell a ffvka furatt, ha tl olajos a gyertyakp, akkor cskkenteni kell a furat keresztmetszett, vagy kisebb fvkt kell beszerezni. Akkor j a bellts, ha teljes terhels mellett 4.-ben 80km/h utazsebessg esetn nem csilingel a motor.   Az indt- s az alapjrati rendszerhez a szria fvkkat tartsuk meg. Az sztszelep zemanyag-tereszt kpessgt nvelni kell a motor, megnvekedett tzelanyag ignye miatt. Ezt elrhetjk, ha a tszelep hzba (hatlapfej-"anya") frunk mg 1-2 szria tmrj lyukat.   A sportmotorhoz alkalmazott nagyobb ffvka, alacsonyabb fordulatszmon, illetve rszterhelsnl "tlolajozott" keverket szllt a motornak. Ezt megszntetni gy lehet, hogy az szhz fedelbe frunk egy lyukat, menetet, amibe egy 6x2-es menetvgott csvet csavarunk, majd anyval kontrzzuk (lehet beleforrasztani is). A szvszajtomptba is frjunk egy lyukat nem messze a gumics (szvcs) csatlakozsi helytl, amibe egy 6x1-es csvecskt a karburtor irnyba stabilan beleforrasztunk. A kt csvet megfelel hosszsg manyag csvel ktjk ssze.  (Amikor ez a lers kszlt mg nem ltezett az jfajta 28H1-1 tpusjel karburtor. Ha valaki ismeri ezt, akkor az tudja, hogy nem muszj olyan messzire szerelni egymstl az szhz szellztetsre szolgl "csrendszer" vgpontjait kpez csveket. Egyszerbb megolds szerintem, ha a szvknyk szhzhoz kzelebb es oldalt frjuk t s abba forrasztjuk azt a csvecskt, amelyet az eredeti lers szerint a szvszajtomptban kellene rgzteni.) Az szhz szellzst eredetileg szolgl furatot egy M5-s csavarral elzrjuk. A szvszajtompt semmilyen talaktsra nem szorul. Azonban mindig figyeljnk oda arra, hogy a levegszr bett tiszta legyen. Aki nagyon fanatikus s mg ennl is tisztbb levegvel szeretn tpllni a motort, az szerezzen be nagyon vkony (0,5-1cm) s ritka, nagy "lgrses" habszivacsot. Akkora darab kell, amekkora rfr a szrbettre. Szabjuk r, majd a kt vgt varrjuk ssze. Ezt hzzuk r a szrbettre, eltte kis olajjal is bekenhetjk. gy flig nedves (olajos) lgszrt fabrikltunk.:) Ez a szrkialakts rendkvl elnys poros terepeken val trztatsok sorn, meg amgy is. Szerny vlemnyem szerint a motor lettartamt is nvelhetjk ezzel a mdszerrel. Kevesebb kvarcszemcse jut a motorba, ergo nem kopik majd annyira. A szivacsra visszatrve, azrt nem szabad sr szivacsot rtenni, mert megfojtja a motort, nem fogja tudni leadni a benne rejl valdi teljestmnyt! 

 


 

Kipufogrendszer:

 

Ninausz els dob beszerelse elg egy ilyen tuningolt motornak. Termszetesen tiszttott, polrozott kipufogcsonk s hts dob. Tmtettsget jl megoldani! Ha mindezeket elvgezzk, beszerezzk nem lesz gondunk a kipufogra! A kpen lthat a Ninausz dob s teljestmnygrbje. Alul pedig egy hzilag is elkszthet sportdob. Mg egy aprsg amirl ne feledkezznk meg! Mindkt dob hossz csve 45mm tmrj, teht vastagabb mint a gyri!

<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->

<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->

<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->

<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->

 

Gyjtrendszer:

 

Az albbi brkon a ktfle Trabant gyjtrendszert tekintheted meg. Bal oldalon a kezdetektl egszen 1984-ig beszerelt megszakts gyjts lthat. A jobb kpen lthat a Hall-jelad, mely a tranzisztoros gyjts ad-egysgt kpezi. Ehhez kapcsoldik egy kisebb "fekete-doboz" ;), mely a vezrlegysg nevet viseli. A fekete hz alatt tallhatak a vezrls ramkrei, tranzisztorai (nincs kp). Ilyen gyjtrendszerrel, 1984-tl szlltottk a Trabikat.

 

Hagyomnyos megszakts gyjts

j fajta elektronikus gyjts

 

            A gyjtst, jl kiegyenslyozott ftengely s rgi megszakts gyjtberendezs esetn (szria 4mm FHP eltt) a fels holtpont eltt 3,5mm-re kell belltani. A gyjtsi idpontot, ha a motor nem csilingel 4mm-re is llthatjuk. Tranzisztoros gyjts motor esetben 2,6mm-re llthatjuk a fels holtpont eltt (szria 3mm FHP eltt). Csak abban az esetben menjnk 3,0mm fl, ha a motor nem csilingel! A megszakts gyjts motor esetben a magasabb fordulatszm s a magasabb hmrsklet kvetkeztben clszer jobb minsg, szigetel anyaggal elltott megszaktkat bepteni. Sportrendezvnyekre, versenyekre s hosszabb utakra rdemes ISOLATOR M14-300 (rgi tpus hengerfej esetben ISOLATOR RM18-300) tpus gyjtgyertykat bepteni. A mindennapi s tli kzlekedsre ajnlott az ISOLATOR M14-260 (rgi hengerfejnl: ISOLATOR M18-260) tpus gyertyk alkalmazsa. A sportgyertyk (300-as hrtk) azrt nem alkalmasak az utbb emltett krlmnyek kztt, mert magasabb hrtkknek ksznheten rszterhelsnl s alacsonyabb zemi hmrskleten a motor elolajosodst okozzk. A genertor (dinam) kszjtrcsjt minden esetben jl ki kell egyenslyozni. Esetleg ki is lehet cserlni. Nagyobb sugar trcsa beptse megkmli a genertort a tlfeszltsgtl, a motor magasabb (tuningolt) fordulatszmn. A jl kiegyenslyozott kszjtrcsa pedig nem rezonl annyira, ezrt nem kell attl flnnk, hogy menet kzben kirobban a felfggesztsbl.

 

 

Hts:

 

A szria axilventilltor megfelel a tuningolt motornak is. Egybknt elegend lgmennyisget szllt, gy talaktani nem szksges. Azonban a hangszigetelsrl egy pr szt. rdemes a htleveg hz s a lgterel lemez bels fellett valamifle hangtompt, hangelnyel anyaggal kezelni. Termszetesen erre a clra megfelel - igaz kevsb - a szria htakar (hangelnyel szvet-burkolat) is.

 

 

zemanyag s zemeltetsi lers:

 

A teljestmnyszintjben emelt motorhoz alkalmazzuk a kvetkez zemanyagokat. Benzinbl j a 91-es; 95-s, ehhez mi magunk keverjk hozz 1:33 arnyban a 2T olajat. Bevlt kttem rszszintetikus, teljesen szintetkius olajok, melyek nem fstlnek, gy kokszlerakdssal sem kell szmolnunk, az API TC vagy TC+, JASO FC, ISO-L-EGD. Tovbb kivl a FINA ULTRAMIX s a FINA SUPRAMIX (Belga) haznkban is forgalmazott motorolaj. Az ARAL2T is ppen megfelel - igaz nem versenyre - , de semmi esetre se hasznljunk AROL2T-t!!   Akik jobban szeretik a mrksabb megoldsokat, azoknak tudom ajnlani a VALVOLINE-2T 3 fle kttem motorolajait! Van kztk kifejezetten verseny motorolaj is.   A nagyobb erprbk eltt tancsos egy kis SLICK-50-es adalkkal felteflonozni a srld felleteket, valahol a szabadban, ahol senkit sem zavar a nagy fst.:)   Kerljk a rszterhelses zemi tartomnyokat. gy nem tancsos huzamosabb ideig 4-esben 80km/h sebessgen "jratni a motort". Legjobb megolds, hogy ha pumplva adunk gzt. Adunk r, gyorstunk, majd visszavesszk s gurulunk. Emelkedk eltt, pedig hasznljuk ki a vlgyeket, ahol kellen felgyorstva a kocsit, a lendlet is knnyen felviszi. gy nem kell terhelnnk az amgy is csapnival minsg feljtott-ftengelyt s annak (gyenge) csapgyait sem a "csrgs gssel". A ftengelyrl tallhatsz Trabis foldalamon egy hivatkozst, amely egy rvid, de annl rszletesebb lerst kzl a motor legfontosabb rszegysgrl.

 

 

sszefoglals:

 

Elrhet teljestmny

kb. 32 ler

kb. 35 ler

Forgattyhz

- bemlnylsok kiszlestse

- szvcsatorna megnagyobbtsa

- minden csatorna polrozsa

Forgattys tengely s lendkerk

- hajtrdperselyt rgzteni

- lendkereket s kszjtrcst kiegyenslyozni

Henger

- az tmlcsatornk keresztmetszett nvelni

- tmlnylsokat ellenrizni

- a csatornk egyenetlensgeit eltvoltani, polrozni

- kipufognyilst felfel lereszelni ilyen mrtkben:

48mm

46mm

A dugatty beszerelsi hzaga

- 0,03-0,04mm

Hengerfej

- srtst nvelni:

9

10,4

Karburtor

- lgtorkot 28mm-re felfrni

- a kvetkez fvkk alkalmazsa:

Ffvka: 130-140

Kiegyenlt lev. fv.: 60

Ffvka: 150-155

Kiegyenlt lev. fv.: 60

- az sztszelep tereszt kpessgt nvelni

- talaktani az szhz szellztet rendszert

Kipufogberendezs

- j hangtompt dobok beszerzse

- kipufog-rendszer tmrjnek megnagyobbtsa

Gyjtrendszer

- a gyjtst megszakts esetn a FHP eltt 3,5-4mm-re lltani (tranzisztoros esetn 2,6-3mm)

- megszakt-rintkezt kicserlni

- M14-300-as gyjtgyertyt bepteni

- a genertor kszjtrcsjt kiegyenslyozni

 

 

Ha szria kipufogberendezst szerelnk be, akkor a karburtor ffvkjt meg kell vltoztatni. 9-es srts motor esetn 130-135-es, 10,4-es srts esetn 135-140-es ffvka hasznlata tancsolt. A teljestmny ilyenkor gyengbb lesz, kb 28,5 ler s 32 ler kztti.

 
.::ra::.
 
.::szmll::.
Induls: 2006-03-25
 
.::poll::.
szavazz
melyik trabi tettszik neked a legjobban

a kombituning
s601tuning
kombi szria
s601 szria
egybb
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
.::poll::.
.::szavazz::.
hogy tettszik a portl?

kirly
elmegy
jobb mint egy csicska nagyal lap:D
szar
portltrls
tbbet id nem jvk
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
frissts
 
wartburg
 
felhvs

krem aki az oldalon jr jelezze a vendgknyvbe ja s a vendgknyvbe hrdetheti lapjt:D

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!