Bevezets:
A dokumentum arrl szl, hogy miknt lehet a szria P63,P65,66 szerelt Trabibl tbb ert kisajtolni. A csoport klns figyelemmel volt arra, hogy a teljestmnynvels ne menjen a gp zembiztossgnak s lettartamnak a rovsra. A csatornk, bemlnylsok talaktshoz margp, csiszolvszon, frgp, reszel, favs s ers bowden kbel jl hasznlhat. J szolglatot tesz az tmlk szlestshez egy kb. 15mm vastag, hajltott hengerformj reszel. A kipufogdobunk talaktshoz bzzunk meg egy szakmhelyt vagy vsroljunk egy forgalomban is kaphat darabot (Ninausz). A sikeres mvelet elfelttele a tiszta s alapos, pontos munka! Ha minden jl megy, akkor a kvetkez eredmnyekkel szmolhatunk:
maximlis teljestmny |
maximlis forgatnyomatk |
kb. 25kW (35 ler) 4800-5000 1/min esetn |
58-60 Nm 3900-4100 1/min esetn |
Ajnlott j hengerfejeket (ha kaphat) s j els-kipufogdobot beszerezni. A tbbi vltoztatst a mr meglv alkatrszeken is elvgezhetjk nagy krltekintssel! A szria hengerfej is talakthat felmaratssal, de gy "csak" 9-es srtsi arnyt rhetnk el, ami kb. -3 lert jelent az elz tblzatban kzltekbl (32 LE).
A forgattyhz:
A karburtortl jv szvnylst a karburtor felfekvsi fellettl kb. 50mm mlyen 28mm tmrjre frjuk fel. Ha brhol tlyukadna a hz, fmragasztval, epoxy-gyantval tmtsk azt be. Segtsgknt nzd meg az albbi kpet! Minden talaktsi rajzon szaggatott vonallal jelzett a szriakialakts!
A bemlnylsokat a ftengely forgsi irnyban 3mm-rel kell megnagyobbtani, illetve flfel is 1mm-rel. A farigcsls kzben figyeljnk arra, hogy fgglegesen csak annyira nagytsuk meg a nylst, hogy mg maradjon 2mm, amire a vezrltrcsa fel tud fekdni s tmteni is tudja azt, amikor az elsrtskor szksges. A bemlnylsokhoz reszeljk fel a szvcsatornkat is. gyeljnk arra, hogy a csatornk bels fellete sima legyen, polrozzuk fel ket. Ha esetleg tszakadna a csatorna a szlests folyamn ragasszuk be epoxigyantval, vagy valamilyen fmragasztval.
A szvnylsokat s csatornkat azonosra csiszoljuk! Klnben nem lesz azonos az egyes hengerek tltse, ami szablytalan, rendellenes motormkdshez vezet.
Ftengely s lendkerk:
A teljestmnynvelshez a lersban a P63-as motor forgattys tengelyt hasznltk fel. Ennl a tpusnl mr kosr vezette hengergrgk tallhatk a ftengely forgattycsapja s a hajtkarszem kztt. A dugattycsap hajtrdperselyt elforduls ellen csavarral biztostsuk.
A csavarfurat s -menet elksztse utn a hajtrdszem furatt is fel kell szablyozni, a sorjkat el kell tvoltani. Ezutn helyezzk be a perselyt s rgztsk az M5-s csavarral, de csak olyan mrtkben, hogy az ne szoruljon meg. A becsavars utn kirzds ellen kornrozssal rgztjk a csavart. A lendkereket s az kszjtrcst lehetsg szerint egyenslyozzuk ki a ftengellyel.
Henger:
Az tml csatornk keresztmetszett kell megnvelni. Ehhez az tml bels felletbl kell a fmntvny egy rszt eltvoltani. Az tmlk kls falbl kb. 1,5mm-t csiszoljunk le. gyeljnk arra, hogy a falvastagsg ne legyen vkonyabb 1,5mm-nl. Ezrt vigyzzunk a csiszolsnl s rendszeresen mrjk a falvastagsgot. A csatornk egyenetlensgeit is tvoltsuk el, majd polrozzuk ket. Ehhez jl alkalmazhat a frgpbe fogott ersebb bowden, amire csiszolvszont ragasztunk. A frgp magas fordulatszma mellett jl jrassuk t a csatornkon. Figyeljnk, hogy szimmetrikusak legyenek a mvelet elvgzse utn is, ellenkez esetben "teljestmnyklnbsg" keletkezik a 2 henger kztt s ennek csak a ftengely issza meg a levt /a szerk.: Jopi/! Az tml be s kivezet nylsait nem kell bntani, hagyjuk szria mretben, akkor kell csak hozzjuk nylni, ha nem egyenletes a kialaktsuk s kisebb korriglsra szorulnak. A kipufognyls fels lbl 46mm-ig (9-es srtsi arny mellett: 48mm) szedjnk le az ntvnybl, gyelve a lekerektett, DUGATTYGYR-bart kialaktsra! Elszr mrjk le a tvot, majd a rajzon is lthat mdon alaktsuk ki a kipufognylst. Ha jl sikerl a reszels, akkor a kipufognyls bels s kls karimja kzel azonos nagysg lesz. A nyls als lt ne bntsuk, mert a dugattytet le gyis elzrn azt a rszt. Szlessgben sem kell nvelni. A kipufog csatornt is polrozzuk, a jobb tltscsere elrse rdekben.
A reszelsek, csiszolsok sorn vigyzzunk, nehogy megsrtsk a hengerpersely fellett. Az sszeszerels utn meg kell nzni, hogy a dugattytet als holtponti helyzetben egybeesik-e a nylsok als lvel. Az eltrseket clszer a dugattyn mdostani.
Dugatty beszerelsi hzaga (jtka):
A nagyobb hmrskleteken bekvetkez ignybevtel miatt, clszer a dugatty beszerelsi jtkt, a henger hnolsval 0,03-0,04 mm-re belltani. A dugatty formjt, alakjt nem szabad megvltoztatni. Bejratott dugattyk s hengerek (4000-5000km utn) esetn nem szksges a hnols. A dugattygyrk mozgsi felletrl a hengerben clszer az egyenetlensgeket eltvoltani finomszemcsj, olajos, csiszolvszonnal.
A forgattyhz s a hengertalp tmtse:
A forgattyhz illeszkedsi felleteinek, a hengertalpnak mindenflekppen tmtettnek kell lennie. Ezrt az sszeszerels eltt ezeket a felleteket tmtmasszval kenjk be, vagy megfelel erre a clra a szntelen lakk is. A hengertalpakhoz grafitos Kautasit tmtseket hasznljunk, amiket olajjal kennk be felhelyezs eltt.
Hengerfej:
A srtsi viszonyt 9-re nveljk a szria hengerfejek talaktsval. Ha valaki be tud szerezni sport hengerfejet Trabihoz, az a kirly. Utbbi esetben akr 10,4-es srtst is el lehet rni. A mars, kszrls s csiszols alatt nagyon figyeljnk oda, mert a hengerfej ntvny. Ebben az ntvnyben lehetnek kisebb-nagyobb ntsi hibk, amelyek tlyukadst idzhetnek el. Minden kisebb talakts utn nzzk meg, hogy milyen a kialaktott fellet minsge. Ha esetleg nagyobb lyuk keletkezik, azt frjuk fel s alumnium szegeccsel tmjk, tmtsk be! Ezutn a hengerfej felfekv felletnek lemaratsa marad csak htra. Az gstr talaktshoz nzd meg az albbi kpeket segtsgknt!
A rajzok ttekintse s az talaktsi munkk esetleges kivitelezse utn nzzk meg, hogyan ellenrizhetjk a srtst! lltsuk a dugattyt fels holtponti helyzetbe, szereljk fel a hengerfejet, a tmtssel egytt! A gyertyanylson t tltsnk be olajat az gstrbe, "sznltig". A betlttt olaj mennyisge s a vrhat srts a kvetkezkppen alakulhat.
BETLTTT OLAJ MENNYISGE (cm3) |
SRTS |
33,5 |
10,4 |
39 |
9 |
Mindkt hengerfej esetben, ugyanezzel az eljrssal meg kell vizsglni a srtsi rtket! Teht a msik henger dugattyjt is fels holtponti helyzetbe kell lltani s a hengerfej + tmts felszerelse utn vgezzk el rajta a szksges mrsi mveleteket. FONTOS, hogy az egyes "hengerfejekbe" (gsterekbe) tlttt olajmennyisgek kztti klnbsg nem haladhatja meg a 0,5 cm3 -t!
A hengerfej tmtse:
A jobb tmts, a nagyobb lettartam s hllsg rdekben, rdemes 0,5 mm vastagsg rzlemezt szerezni s abbl elkszteni a tmtst. A tmts mretei megegyeznek a szria alumnium tmtsekvel, gy onnan lekoppinthat. Amgy is egy tmtskszlet ra nem vgja oda az embert, a maga pr szz forintos rval.
A Karburtor:
A tuningolt motorhoz hasznljunk egy tbarkcsolt 28HB2-x karburtort. Ebbe a sorozatba tartoz tpus lthat a mellkelt kpen is. Fogjunk is bele az talaktsba. A karburtor lgtorkt (szria 23mm tmr) frjuk fel olyan tmrjre, mint a szria szvtorok, azaz 28mm-re. Prbapadon vgzett ksrletek utn, a kvetkez fvkk alkalmazsa javasolt a megnvelt teljestmny elrse rdekben.

|
|
Ffvka: |
140 (10,4-es srts mellett: 155) |
Kiegyenlt levegfvka: |
60 |
A 60-as kiegyenlt levegfvka nem kaphat kereskedelemben. Erre a clra alkalmazzunk egy szria 150-es fvkt, amelyet beforrasztunk nnal, majd 0,6 mm-re felfrjuk. Sajnos itt kzlt fvkamretek, nem minden motor esetben lehetnek megfelelek. Az egyes tuningolt motorok eltrhetnek egymstl. Ezrt, ha mdunkban ll tesztelgessk a kocsit prbattal, majd prbapadon! Termszetesen a legjobb megolds, a bejratott motorral szguldozni egyet.:)
A ffvkt a gyertyakp s a csilingelsre val hajlam alapjn mdostsuk. Ha csilingel (csrg), akkor nvelni kell a ffvka furatt, ha tl olajos a gyertyakp, akkor cskkenteni kell a furat keresztmetszett, vagy kisebb fvkt kell beszerezni. Akkor j a bellts, ha teljes terhels mellett 4.-ben 80km/h utazsebessg esetn nem csilingel a motor. Az indt- s az alapjrati rendszerhez a szria fvkkat tartsuk meg. Az sztszelep zemanyag-tereszt kpessgt nvelni kell a motor, megnvekedett tzelanyag ignye miatt. Ezt elrhetjk, ha a tszelep hzba (hatlapfej-"anya") frunk mg 1-2 szria tmrj lyukat. A sportmotorhoz alkalmazott nagyobb ffvka, alacsonyabb fordulatszmon, illetve rszterhelsnl "tlolajozott" keverket szllt a motornak. Ezt megszntetni gy lehet, hogy az szhz fedelbe frunk egy lyukat, menetet, amibe egy 6x2-es menetvgott csvet csavarunk, majd anyval kontrzzuk (lehet beleforrasztani is). A szvszajtomptba is frjunk egy lyukat nem messze a gumics (szvcs) csatlakozsi helytl, amibe egy 6x1-es csvecskt a karburtor irnyba stabilan beleforrasztunk. A kt csvet megfelel hosszsg manyag csvel ktjk ssze. (Amikor ez a lers kszlt mg nem ltezett az jfajta 28H1-1 tpusjel karburtor. Ha valaki ismeri ezt, akkor az tudja, hogy nem muszj olyan messzire szerelni egymstl az szhz szellztetsre szolgl "csrendszer" vgpontjait kpez csveket. Egyszerbb megolds szerintem, ha a szvknyk szhzhoz kzelebb es oldalt frjuk t s abba forrasztjuk azt a csvecskt, amelyet az eredeti lers szerint a szvszajtomptban kellene rgzteni.) Az szhz szellzst eredetileg szolgl furatot egy M5-s csavarral elzrjuk. A szvszajtompt semmilyen talaktsra nem szorul. Azonban mindig figyeljnk oda arra, hogy a levegszr bett tiszta legyen. Aki nagyon fanatikus s mg ennl is tisztbb levegvel szeretn tpllni a motort, az szerezzen be nagyon vkony (0,5-1cm) s ritka, nagy "lgrses" habszivacsot. Akkora darab kell, amekkora rfr a szrbettre. Szabjuk r, majd a kt vgt varrjuk ssze. Ezt hzzuk r a szrbettre, eltte kis olajjal is bekenhetjk. gy flig nedves (olajos) lgszrt fabrikltunk.:) Ez a szrkialakts rendkvl elnys poros terepeken val trztatsok sorn, meg amgy is. Szerny vlemnyem szerint a motor lettartamt is nvelhetjk ezzel a mdszerrel. Kevesebb kvarcszemcse jut a motorba, ergo nem kopik majd annyira. A szivacsra visszatrve, azrt nem szabad sr szivacsot rtenni, mert megfojtja a motort, nem fogja tudni leadni a benne rejl valdi teljestmnyt!
Kipufogrendszer:
Ninausz els dob beszerelse elg egy ilyen tuningolt motornak. Termszetesen tiszttott, polrozott kipufogcsonk s hts dob. Tmtettsget jl megoldani! Ha mindezeket elvgezzk, beszerezzk nem lesz gondunk a kipufogra! A kpen lthat a Ninausz dob s teljestmnygrbje. Alul pedig egy hzilag is elkszthet sportdob. Mg egy aprsg amirl ne feledkezznk meg! Mindkt dob hossz csve 45mm tmrj, teht vastagabb mint a gyri!
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->

|

|
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]--> |
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]--> |

|
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
Gyjtrendszer:
Az albbi brkon a ktfle Trabant gyjtrendszert tekintheted meg. Bal oldalon a kezdetektl egszen 1984-ig beszerelt megszakts gyjts lthat. A jobb kpen lthat a Hall-jelad, mely a tranzisztoros gyjts ad-egysgt kpezi. Ehhez kapcsoldik egy kisebb "fekete-doboz" ;), mely a vezrlegysg nevet viseli. A fekete hz alatt tallhatak a vezrls ramkrei, tranzisztorai (nincs kp). Ilyen gyjtrendszerrel, 1984-tl szlltottk a Trabikat.

|

|
Hagyomnyos megszakts gyjts |
j fajta elektronikus gyjts |
A gyjtst, jl kiegyenslyozott ftengely s rgi megszakts gyjtberendezs esetn (szria 4mm FHP eltt) a fels holtpont eltt 3,5mm-re kell belltani. A gyjtsi idpontot, ha a motor nem csilingel 4mm-re is llthatjuk. Tranzisztoros gyjts motor esetben 2,6mm-re llthatjuk a fels holtpont eltt (szria 3mm FHP eltt). Csak abban az esetben menjnk 3,0mm fl, ha a motor nem csilingel! A megszakts gyjts motor esetben a magasabb fordulatszm s a magasabb hmrsklet kvetkeztben clszer jobb minsg, szigetel anyaggal elltott megszaktkat bepteni. Sportrendezvnyekre, versenyekre s hosszabb utakra rdemes ISOLATOR M14-300 (rgi tpus hengerfej esetben ISOLATOR RM18-300) tpus gyjtgyertykat bepteni. A mindennapi s tli kzlekedsre ajnlott az ISOLATOR M14-260 (rgi hengerfejnl: ISOLATOR M18-260) tpus gyertyk alkalmazsa. A sportgyertyk (300-as hrtk) azrt nem alkalmasak az utbb emltett krlmnyek kztt, mert magasabb hrtkknek ksznheten rszterhelsnl s alacsonyabb zemi hmrskleten a motor elolajosodst okozzk. A genertor (dinam) kszjtrcsjt minden esetben jl ki kell egyenslyozni. Esetleg ki is lehet cserlni. Nagyobb sugar trcsa beptse megkmli a genertort a tlfeszltsgtl, a motor magasabb (tuningolt) fordulatszmn. A jl kiegyenslyozott kszjtrcsa pedig nem rezonl annyira, ezrt nem kell attl flnnk, hogy menet kzben kirobban a felfggesztsbl.
Hts:
A szria axilventilltor megfelel a tuningolt motornak is. Egybknt elegend lgmennyisget szllt, gy talaktani nem szksges. Azonban a hangszigetelsrl egy pr szt. rdemes a htleveg hz s a lgterel lemez bels fellett valamifle hangtompt, hangelnyel anyaggal kezelni. Termszetesen erre a clra megfelel - igaz kevsb - a szria htakar (hangelnyel szvet-burkolat) is.
zemanyag s zemeltetsi lers:
A teljestmnyszintjben emelt motorhoz alkalmazzuk a kvetkez zemanyagokat. Benzinbl j a 91-es; 95-s, ehhez mi magunk keverjk hozz 1:33 arnyban a 2T olajat. Bevlt kttem rszszintetikus, teljesen szintetkius olajok, melyek nem fstlnek, gy kokszlerakdssal sem kell szmolnunk, az API TC vagy TC+, JASO FC, ISO-L-EGD. Tovbb kivl a FINA ULTRAMIX s a FINA SUPRAMIX (Belga) haznkban is forgalmazott motorolaj. Az ARAL2T is ppen megfelel - igaz nem versenyre - , de semmi esetre se hasznljunk AROL2T-t!! Akik jobban szeretik a mrksabb megoldsokat, azoknak tudom ajnlani a VALVOLINE-2T 3 fle kttem motorolajait! Van kztk kifejezetten verseny motorolaj is. A nagyobb erprbk eltt tancsos egy kis SLICK-50-es adalkkal felteflonozni a srld felleteket, valahol a szabadban, ahol senkit sem zavar a nagy fst.:) Kerljk a rszterhelses zemi tartomnyokat. gy nem tancsos huzamosabb ideig 4-esben 80km/h sebessgen "jratni a motort". Legjobb megolds, hogy ha pumplva adunk gzt. Adunk r, gyorstunk, majd visszavesszk s gurulunk. Emelkedk eltt, pedig hasznljuk ki a vlgyeket, ahol kellen felgyorstva a kocsit, a lendlet is knnyen felviszi. gy nem kell terhelnnk az amgy is csapnival minsg feljtott-ftengelyt s annak (gyenge) csapgyait sem a "csrgs gssel". A ftengelyrl tallhatsz Trabis foldalamon egy hivatkozst, amely egy rvid, de annl rszletesebb lerst kzl a motor legfontosabb rszegysgrl.
sszefoglals:
Elrhet teljestmny |
kb. 32 ler |
kb. 35 ler |
Forgattyhz |
- bemlnylsok kiszlestse
- szvcsatorna megnagyobbtsa
- minden csatorna polrozsa |
Forgattys tengely s lendkerk |
- hajtrdperselyt rgzteni
- lendkereket s kszjtrcst kiegyenslyozni |
Henger |
- az tmlcsatornk keresztmetszett nvelni
- tmlnylsokat ellenrizni
- a csatornk egyenetlensgeit eltvoltani, polrozni
- kipufognyilst felfel lereszelni ilyen mrtkben: |
48mm |
46mm |
A dugatty beszerelsi hzaga |
- 0,03-0,04mm |
Hengerfej |
- srtst nvelni: |
9 |
10,4 |
Karburtor |
- lgtorkot 28mm-re felfrni |
- a kvetkez fvkk alkalmazsa: |
Ffvka: 130-140
Kiegyenlt lev. fv.: 60 |
Ffvka: 150-155
Kiegyenlt lev. fv.: 60 |
- az sztszelep tereszt kpessgt nvelni
- talaktani az szhz szellztet rendszert |
Kipufogberendezs |
- j hangtompt dobok beszerzse
- kipufog-rendszer tmrjnek megnagyobbtsa |
Gyjtrendszer |
- a gyjtst megszakts esetn a FHP eltt 3,5-4mm-re lltani (tranzisztoros esetn 2,6-3mm)
- megszakt-rintkezt kicserlni
- M14-300-as gyjtgyertyt bepteni
- a genertor kszjtrcsjt kiegyenslyozni |
Ha szria kipufogberendezst szerelnk be, akkor a karburtor ffvkjt meg kell vltoztatni. 9-es srts motor esetn 130-135-es, 10,4-es srts esetn 135-140-es ffvka hasznlata tancsolt. A teljestmny ilyenkor gyengbb lesz, kb 28,5 ler s 32 ler kztti. |