Trabant Műszerek Szétszerelése és hátlap cseréje |
Mindenek előtt meg kell említeni, hogy a Trabik gyártása során a km/h is „fejlesztgették” a német mérnökök. Igaz csak apróbb módosításokat eszközöltek, ez szétszedésnél sokat nem befolyásol csupán az érdekesség kedvéért említem meg. Tudomásom szerint 4 féle óra került a 601-es modellekbe. Mégpedig: |
|
A legrégebbi típusú km/h óra:
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
Érdekessége, hogy 2 db index visszajelző volt rajta (jobbra-balra meglepő igaz? :) A 60’-as évjáratokban volt fellelhető. |
|
A régi típusú km/h óra:
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
Ezeken még nem volt napi számláló és még krómozott szegéllyel készültek, a mutató oldalai nem voltak pirosra festve. Maga az óra szerkezete is másabb, mint a következő sorozaton. (Ez még fémből volt…) |
|
Az újabb típusú km/h óra:
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
Újdonságként a volt napi számláló jelent meg rajta, a keret fekete alumínium lett és a mutató teljesen pirosra volt festve. |
|
A Legutolsó típus:
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
Minden ugyanaz csak a műszeren találunk 60 és 80 közt egy tompított fény ellenőrző lámpát. Ez csak akkor világított ha fényszórókat a kis mozgató kar segítségével magas állásba helyeztük. |
Szétszerelés és Összerakás:
(a folyamat részei végig vannak fényképezve és rajzolva az egyértelműség kedvéért) |
|
|
|
|
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->Első lépés a napi számláló nullázójának levétele. (amennyiben van ilyen) <!--[if !supportLineBreakNewLine]--> <!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->Második a karima felfeszegetése csavarhúzóval.
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->Harmadik az óra hátulján lévő nagy műanyag anyát levesszük és így kijön a házból az óra.
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]--> |
|
|
|
|
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->Negyedik lépésként vegyük ki a nagy km számláló sort. Ügyeljünk a kis fülecskéire, hogy ne forogjanak el, mert kellemetlen visszajátszani mindet. Tipp: Ragaszd le pl egy kis szigetelő szalag csikkal, hogy ne mozogjanak el! (by Pisoft)
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->Ötödik lépés fogjuk meg a km/h mutató tengelyét 1 fogóval amihez mostmár hozzáférünk, és óvatos csavaró mozdulattal tekerjük le a mutatót a végéről Egyes esetben ragasztózva is lehet, úgyhogy csak a tövénél fogjuk és óvatosan a nyíl irányában tekergessük le!
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->Hatodik lépés: csavarjuk ki a két kis csavart és így miénk a hátlap, amit igény szerint elkészítünk.
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]--> |
|
|
|
|
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->Hetedik: Rakjuk vissza a km számláló sort ügyelve arra hogy a kis fülei a nútban legyenek! Mind!!!
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->Nyolcadik: Rakjuk vissza a hátlapot a két kis csavarral
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->Kilencedik: Rakjuk vissza a mutatót kicsit előfeszítve. Úgy hogy a számlapon jelzett pontnál (a gyárin ott van a 0 alatt kicsivel) álljon a mutató amikor a tengelyre teszed. Ezután a végét átemelve a kis bütykön, a pont ideális előfeszítést éred el.
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]--> |
|
|
|
|
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->Tizedik: Rakjuk vissza az órát a fém házba, a műanyag csavarral. Ügyeljünk a helyes állásra, egy kis műanyag fülnek bele kell mennie egy kis vágásba a ház alján és akkor jó!
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->Tizenegyedik: Rakjuk vissza az üveget a kerettel, egy pár helyen peremeljük vissza.
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->Tizenkettedik: Rakjuk vissza a napi számláló nullázóját. Vigyázzunk a kis gumijára ha kivesszük az üvegből nehogy fordítva rakjuk vissza mert akkor 30-nál nem tud feljebb menni a mutató!!!
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]--> |
És a végeredmény, ha ügyesek vagyunk működik is. :) |
Az átfolyásmérő: |
A trabi második műszere. Kb 1985-től szerelték szériában a trabikba. Ez egy optomechanikus átfolyó üzemanyag mérő. Pontosan használni nem igazán lehet de legalább volt ilyen is. Sajnos a jeladó része sokszor elromlik. A régi típusokat nem árt sziloplaszttal kitömíteni, mert általában víz megy bele. Az késői kiadásoknak már gumis burkolata volt, ez jobban védte az elektronikát. Az alábbi pár képen látható a jeladó és a műszer. Ebből is 2 félét gyártottak. Volt 12 ledes és 7 ledes változat. |
|
|
|
|
A jeladó felüről
[belső nézet] |
A jeladó alulról
[belső nézet] |
A – Negatív B – 5,3V + C – impulzus |
A 12 ledes átfolyásmérő |
Ezekhez a műszerekhez nagyon nehézkes lenne a hátlap készítése a sok lyuk miatt. Én egyszerűen lefestettem. :) De ha valakinek mégis szüksége lenne rá: |
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]--> |
|
|
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]--> |
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]--> |
A 12 ledes átfolyásmérő |
A 7 ledes átfolyásmérő |
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]--> |
Hátlapok: |
FONTOS: a km/h (nagyműszerek) átmérője 93mm, az átfolyásmérő (kisműszereké) 54mm! |
|
|
|
|
A gyári |
Sima fehér |
Egy bolti darab :) |
Egy egyedi darab |
|