ifa-kombinates
.::Menü::.
 
.::Bejelentkezés::.
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
.::érdekes:D::.
 
.::chat::.
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
.::tuningok::.
 
ne vegyél soha szörmét ez a videó csak erős idegzetűeknek
http://www.peta2.com/takecharge/swf/fur_farm.swf másold be a keresősávba
 
a wankelmotoros trabi igaz története

Trabant 603

A Wankelmotoros Trabi igaz története

2001. január 25., csütörtök 10:56

A hatvanas évek végén a sorozatgyártás küszöbére érkezett a Trabant 601 utóda, a fantáziadúsan 603-ra keresztelt autó, ami igencsak forradalmi konstrukció volt. Megtartotta elődje előremutató jellegzetességeit, az elsőkerékhajtást és a duroplaszt karosszériát, de a formavilág és a hajtáslánc ezerrel korszerűsödött.

A teljesen átrajzolt, �csapott hátú� karosszéria merész formai játéknak tűnhetett akkoriban, és a motor is átugrott egy fejlődési stációt: a kétütemű kéthengeres helyére Wankel-motort álmodtak a bátor keletnémet mérnökök. Ottó bácsi a Tűzoltó utcából már akkor a Trabant-bizniszben dolgozott, amikor még nemhogy �bácsi� nem volt, de egyenesen ő hordhatta a Mesternek, azaz saját édes apukájának a parizert és a zsemlét a sarki közértből. Amikor aztán önállósodott, napi négy-öt kelet-német autót javított meg naponta egyedül: a szétszerelt Trabi sebváltókat például úgy rakta össze, hogy közben a focimeccset nézte a Junosztyon.

Ottó bácsinak könnyű dolga volt: 1964 és 1990 között a Trabi átesett ugyan néhány ráncfelvarráson, ahogy ma mondanánk, de az autó alapvetően ugyanaz maradt. Ottó bácsinak nem kellett évente kicserélni a Zwickauból kéz alatt beszerzett speciális szerszámait.

Pedig a német mérnökök majdnem kitoltak Ottó bácsival: a hatvanas évek végén a sorozatgyártás küszöbére érkezett a Trabant 601 utóda, a fantáziadúsan 603-ra keresztelt autó, ami igencsak forradalmi konstrukció volt. Megtartotta előde kifejezetten előremutató jellegzetességeit, az elsőkerékhajtását és a műgyanta és gyapothulladékból komposztált duroplaszt karosszériát, de a formavilág és a hajtáslánc ezerrel korszerűsödött. A teljesen átrajzolt, �csapotthátú� karosszéria merész formai játéknak tűnhetett akkoriban, és a motor is átugrott egy fejlődési stációt: a kétütemű kéthengeres helyére Wankel-motort álmodtak a bátor keletnémet mérnökök.

Már minden le volt vajazva a Wankel-motor európai úttörői, az NSU és a Trabant között, amikor nehézségek léptek fel. Az 500 köbcentiméter (számított) térfogatú és 55 lóerőre specifikált forgódugattyús motor kisebbik hibája, hogy nem volt elég tartós, és a károsanyag-kibocsátása is többszöröse volt az akkori motoroknak.

Mire a konstrukció valóban szériaérett lett és megjelent az 1967-es Év Autójában, az NSU RO 80-ban http://www.cotc.com/election/nominee_080.html, addigra a tartósságon sokat javítottak, a környezetszennyezés pedig� a környezetszennyezés pedig még nem volt akkora ügy akkoriban. A motor nagyobbik hibája viszont az volt, hogy a nyugatnémet NSU-gyár egyszerűen visszavonta a liszenszjogot trabantéktól. Kétpólusú világrend, ugyebár.

�Van mááásik,� kiáltottak fel a hír hallatán Zwickauban, hiszen az autót úgy tervezték, hogy a Skoda 1000MB akkoriban modernnek számító motorja is belecuppanjon. A motorral nem is volt gond, hiszen annak módosított változata a mai napig is a Skoda Fabia alapmotorjaként bizonyít, ellenben a politika újra közbeszólt: 1968-ban Csehszlovákiában éppen mással voltak elfoglalva, és a keletnémet testvérek iránt érzett elvtársi szeretet is némiképp alacsonyabb hőfokon lobogott.

Az eisenachi Wartburg-gyár megmenthette volna a 603-as prodzsektet, hiszen a Wartburgok 3 hengeres, kétütemű motorja még mindig kéznél volt, de a termelési kapacitás bővítése súlyos márkamilliókat igényelt volna. Az új típus gyártásához ráadásul új szerszámok és új gyáregységek kellettek volna Zwickauban is � bár a Trabant mérnökei nagyon körültekintően úgy jártak el, hogy a 601-es gyártásához használatos szerszámgépek jó részét a 603-ashoz is használni lehessen.

1968 szilvesztere előtt szomorú leiratot kézbesítettek Zwickauba: a Politbüro nyakkendősei úgy döntöttek, csak a baj van ezzel a fránya 603-assal, úgyhogy nem adtak engedélyt (és főleg pénzt) a gyártósor felállítására. Egyrészt az NDK gépipari kapacitásának jó részét lekötötték az elsőbbséget élvező agrárfejlesztés igényei, és főleg az elsőbbséget élvező szovjet megrendelések; másrészt a Trabant a meglevő változatában is olyannyira sikeres autó volt, hogy a keletnémetek éveket (később évtizedeket) is hajlandóak voltak várni rá.

Bár már szériaérett volt az autó, mégsem készült a 603-asból egyetlen darab sem. A képeken látható mintadarab az autó fából készült modellje. Azt rebesgetik, a Trabant 603 nem halt meg teljesen: egy másik autógyár fizetett a koncepcióért és azt felhasználta egy pár évvel későbbi modelljéhez, igaz, Wankel-motor és duroplaszt karosszéria nélkül.

Ez a modell Volkswagen Golfként lett ismert.

 
.::óra::.
 
.::számláló::.
Indulás: 2006-03-25
 
.::poll::.
szavazz
melyik trabi tettszik neked a legjobban

a kombituning
s601tuning
kombi széria
s601 széria
egyébb
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
.::poll::.
.::szavazz::.
hogy tettszik a portál?

király
elmegy
jobb mint egy csicska nagyal lap:D
szar
portáltörlés
többet id nem jövök
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
frissítés
 
wartburg
 
felhívás

kérem aki az oldalon jár jelezze a vendégkönyvbe ja és a vendégkönyvbe hírdetheti lapját:D

 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal